Motori V6 Turbo

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    Formula 1 teams back 2014 V6 engine plan

    Formula 1 technical chiefs have given their formal backing to plans for 1.6-litre V6 engines to be used from 2014, but have requested that the new power-units rev higher than originally suggested.

    During a get-together of technical figures in the Valencia paddock on Sunday morning, the representatives agreed with the new engine plans that were approved by the Formula 1 Commission last week.

    Such approval from the teams was necessary as part of the official process required for new regulations to be put in place - with the FIA keen to get the matter sorted by the end of this month.

    And although the meeting was not an official gathering of the Technical Working Group, it is understood a letter was sent from the teams to the FIA's Charlie Whiting expressing their support for the V6 plan that was put forward earlier this week - with a few minor tweaks which included lifting performance from a 12,000rpm limit up to 15,000rpm.

    As well as the engine situation, the teams are understood to have also formally requested that planned chassis regulation changes for 2013 are also delayed for one season - so they coincide with the new engines.

    The matter is now likely to be put to an official fax vote of the FIA's World Motor Sport Council - which could mean the regulations being put in place as soon as next week.

    Mercedes-Benz motorsport boss Norbert Haug said in Valencia that he was happy with the plans for the V6, which came after disputes between carmakers over the original move towards four-cylinder power-units.

    "It is important that we get even lower costs in the future," explained Haug. "It is a strong signal that all the teams voted the same, and that the manufacturers got together in quite a short period of time. That is a positive development."


    www.autosport.com/news/report.php/id/92664
     
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    V6 Turbo, 1600 cc, 14000 giri, farebbero così schifo?
     
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    sì, perchè dei turbo da 1.6 litri sarebbero ok, ma il fatto che siano tutti obbligatoriamente dei V6 limitati a 14.000 giri è un orrore
     
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    si ma per il fatto dell'obbligo alla stardardizzazione, ma in sè?
     
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    beh, in una situazione di libertà motoristica dipende da che motori hanno gli altri, giudicare così a parte la bontà di questa proposta di regolamento motoristico mi riesce difficile visto che la standardizzazione è sempre una colonna portante di questo tipo di motori
     
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    però dopo che ho visto anni di questi v8, sentito parlare di v6 aspirati, v4, io mi prendo sta proposta e me la tengo stretta.
     
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    non è che ci siano anni luce di differenza dall'avere dei 4 cilindri in linea turbo (il V4 nelle automobili è una configurazione poco usata) o dei V6 turbo, il miglioramento più che altro è nel limite di giri del motore
     
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    Non ci capisco una cippa di meccanica :(
     
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    CITAZIONE (M Schumacher @ 28/6/2011, 21:03) 
    Non ci capisco una cippa di meccanica :(

    alifakecry
     
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    CITAZIONE (It's Sciumakah @ 28/6/2011, 20:59) 
    non è che ci siano anni luce di differenza dall'avere dei 4 cilindri in linea turbo (il V4 nelle automobili è una configurazione poco usata) o dei V6 turbo, il miglioramento più che altro è nel limite di giri del motore

    e per quelli parlavano di 11000 giri, ora di 16000.
     
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    comunque sono ufficiali.
     
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    FIA is convinced that new V6 engines will sound like proper F1 power-units

    The FIA is adamant that the sound of the new generation of Formula 1 engines due to come into force in 2014 will be 'representative' of the contemporary power-units.

    Following complaints from Bernie Ecclestone and race promoters about the spectacle of grand prix racing being weakened by an originally planned switch to four-cylinder turbos in 2013, F1's teams and manufacturers agreed an alternative plan for 1.6-litre V6 turbos which are limited to 15,000rpm from 2014.

    And although that may not be enough to quell dissent among race promoters, who have threatened to ditch F1 races for IndyCar, the FIA says it has no concerns about the sound.

    In a Q&A issued by the FIA on Thursday, the governing body explained the thinking behind the increased rev limit.

    "This parameter has been updated from 12000rpm to 15000rpm to allow engineers more flexibility in power and energy management," stated the governing body.

    "However, as a consequence of the new architecture (V6) and the change in rev-limit, the engine will sound different, but will remain representative of Formula 1."

    www.autosport.com/news/report.php/id/92743


    Q & A with the FIA on the plans for V6 engines in Formula 1 from 2014

    Conducted and provided by the FIA communications department


    1. The World Motor Sport Council voted on 29 June 2011. What did it decide?

    Following consultation with the various Formula 1 stakeholders and the current Formula 1 engine manufacturers, the WMSC has ratified the adoption of a V6 turbo engine to be used in Formula 1 from 2014 onwards. This required changes to the regulations initially adopted by the World Council on 3 June 2011. The full regulations applicable to the 2014 season will be published in due course.

    2. Will a V6 use more fuel, or have inferior economy compared with the original proposal?

    No. To push the engineers to develop engine efficiency, the technical regulation imposes a fuel flow control. When evolving the regulation to fit with the manufacturers' new request this parameter has not been changed. Thus the efficiency requirement will be unchanged.

    3. Why has the rev limit been increased from 12,000rpm to 15,000rpm. Is this purely to enhance the sound of a Formula One car?

    No. This parameter has been updated from 12000rpm to 15000rpm to allow engineers more flexibility in power and energy management. However, as a consequence of the new architecture (V6) and the change in rev-limit, the engine will sound different, but will remain representative of Formula 1.

    4. Will the increase in rpm alter fuel consumption?

    Absolutely not. As mentioned above, the fuel flow limit will stay the same. The technologies are the same and as a consequence any increase in rpm will constrain the engineers to work harder on reducing friction and gaining on engine efficiency. The challenge will be even bigger than originally planned and will therefore enhance the technological lead of Formula 1.

    5. Has the FIA retained the energy recover devices originally intended to be used in conjunction with the I4 engine?

    Yes, the concept initially presented is respected. All of the technology intended for the I4 is still present. This new power plant will be a dramatic step forward in both fuel efficiency and in energy management.

    6. Will those manufacturers already engaged in the development of a four-cylinder engine face increased costs now they need to redirect their resources toward designing a V6?

    To our knowledge, five manufacturers were working on the proposed 4-cylinder engine. They will all need to adapt their project and this will surely involve some additional costs, depending on how advanced each project was. This evolution has been proposed and supported by all four engine manufacturers currently involved in Formula One.

    7. Why is the introduction of the new generation of engines now being delayed by year?

    The decision to delay the introduction until 2014 comes at the request of the four engine manufacturers currently involved in Formula One. Their request for extra time is linked to the change in architecture but also to ensure their projects are more robust (one of the goals of the project is to enhance engine durability to c.4000km)

    8. Will these energy recovery systems and other efficiency devices ultimately influence the development of road cars?

    Yes. The clear need for the automotive industry to reduce emissions means energy management will increasingly become a key factor in the development of more efficient powertrains. Kinetic energy recovery is already applied in Formula 1 and the introduction of exhaust energy recovery will add another technology route to be explored. Formula 1 will also return to its role as a developer of turbo-charger technology. This research will have real-world benefits, contributing valuable knowledge that will be of use to future road car development.


    Combustion engine specifications:

    - 1600cc, V6
    - 15000 rpm max
    - Direct fuel injection up to 500bar
    - Single turbocharger
    - Controlled fuel flow

    Energy recovery and storage systems specifications:

    - Kinetic, 120kW on the rear wheels
    - Exhaust energy recovery linked to the turbocharger

    www.autosport.com/news/report.php/id/92744
     
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    "Direct fuel injection up to 500bar"
    io non ho ancora capito cosa sarebbe questa cosa, in quanto non ho capito cosa cambia con l'aumento della pressione dell'ignizione della benzina (che non è come il boost dei turbo che conosco che è la pressione dell'aria nel motore che aveva valori molto più bassi)
     
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    Mercoledì scorso, 29 giugno, il World Motor Sport Council ha ufficialmente votato per l’introduzione del nuovo motore V6 a partire dal 2014. Le operazioni di voto hanno confermato totalmente le intenzioni delle squadre che non volevano l’intorduzione dei quattro cilindri e avevano richiesto un cambio delle regole per il futuro. Il reparto comunicazione della FIA ci ha fatto pervenire un comunicato in cui vengono spiegati alcuni aspetti del nuovo motore, aiutandoci a capire di più sulle unità propulsive del futuro della F1.

    1. Il motore V6 utilizzerà più carburante o meno rispetto alla proposta iniziale?

    No. Per spingere i tecnici a sviluppare l’efficenza dei motori, il regolamento tecnico impone un controllo del flusso di carburante. Quando abbiamo adattato il regolamento alle richieste dei costruttori, questo parametro non è stato modificato, in modo che anche i requisiti minimi di efficienza non saranno intaccati.

    2. Perché il limite di giri è stato aumentato da 12.000 rpm a 15.000 rpm? E’ solamente stata una questione per migliorare il suono delle monoposto?

    No, questo parametro è stato aggiornato per consentire ai tecnici maggiore flessibilità sulla gestione della potenza. Tuttavia, la conseguenza della nuova architettura V6 e la variazione di giri, porterà al motore un suono diverso, ma rimarrà identificativo della F1.

    3. L’aumento di giri per minuto potrebbe alterare il consumo di carburante?

    Assolutamene no. Come accennato in precedenza, il limite di flusso di carburante sarà lo stesso. Le tecnologie sono le stesse e di conseguenza un aumento dei giri per minuto vincola i tecnici a lavorare di più per ridurre l’attrito e guadagnare in efficienza del motore. La sfida sarà ancora più grande di quanto previsto originariamente e, pertanto, migliorerà la leadership tecnologica.

    4. La FIA ha mantenuto il sistema di recupero di energia che originariamente era destinato ad essere utilizzato sul quattro cilindri?

    Si, il concetto iniziale è stato rispettato. Tutte le tecnologie pensate e destinate ai quattro cilindri saranno presenti anche nel V6. Sarà un ulteriore passo avanti sia in efficienza dei consumi, sia nella gestione energetica.

    5. I sistemi di recupero energetico e altri dispositivi di efficienza influenzeranno anche lo sviluppo delle vetture stradali?

    Si, la chiara necessità per l’industria automobilistica per ridurre le emissioni significa che anche la gestione dell’energia sarà un fattore chiave nello sviluppo dei propulsori più efficienti. Il sistema di recupero dell’energia cinetica è già applicato in F1 e si aggiungerà anche il recupero di energia dallo scarico, un altro percorso tecnologico da esplorare. Questa ricerca avrà reali benefici, contribuendo a preziose conoscenze per lo sviluppo delle auto stradali del futuro.

    6. Quei produttori già impegnati nello sviluppo di un quattro cilindri dovranno ora reindirizzare le proprie risorse verso la progettazione di un V6. Questo non aumenterà i costi?

    A conoscenza della FIA, cinque produttori stavano già lavorando sulla proposta di un motore a quattro cilindri. Tutti drovranno adeguarsi ai nuovi progetti e sicuramente questo porterà a costi aggiuntivi, a seconda dello stato di avanzamento di ciascun progetto, ma questa evoluzione è stata proposta e sostenuta dai quattro costruttori impegnati in F1.

    7. Perché l’introduzione dei motori V6 viene ritardata di un anno?

    E’ stato richiesto direttamente dai quattro motoristi presente oggi nella categoria. Questa richiesta di tempo extra è giustificata al cambiamento di architettura, ma anche per garantire che i loro progetti siano più affidabili. Uno degli obiettivi del progetto è quello di aumentare la durata del motore a circa 4.000 km.

    8. Infine, quali saranno – in sintesi – le specifiche tecniche del nuovo motore V6?

    L’architettura, appunto, sarà V6 con cilindrata di 1.600cc a 15.000 giri al minuto. Iniezione diretta fino a 500 bar, turbocompressore singolo e flusso di carburante controllato. In più, saranno associati all’unità propulsiva un KERS da 120 kW alle ruote posteriori e un sistema di recupero energetico degli scarichi collegati al turbocompressore.

    www.blogf1.it/2011/07/01/qualche-chiarimento-sui-motori-v6/
     
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  15. L'Aviatore
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    Quindi? :ph34r:
     
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